”Snipp-snipp” Sna?

Kastrera Sna? DET har vi funderat fram och tillbaka på under en tid.
Ska man eller ska man inte??

Jag har läst massor typ överallt, skickat mail och frågat typ 4 veterinärer/kliniker om kastrering och för/nackdelar, kemisk chip-kastrering, kirurgisk kastrering osv.

Sna är oerhört påverkad av tikar, just nu går det löptik här omkring och han är väldigt stressad. Han har alltid varit nosig, men nu vill han spåra hysteriskt, fastnar i fläckar och hans käft dallrar värre än ett dragspel, stackaren 😉
Han ljudar mycket, förmodligen av stressen och hormonruset, inomhus som utomhus och vid promenaderna så kan han börja pipa så han skriker! Å kontaktbar… det kan ni nog gissa.. nada. Å andra sidan så är han tikfixerad även när de inte är i löp verkar det som.

Funderingarna är att ev testa kemisk kastrering med chip. Då kan man ångra sig liksom.
Sna har inga felbeteenden som gör att jag tänker kastrering, utan det är för hans doft/tikgalenhet, att han verkar faktiskt slita ont. Det vore skillnad om han inte gick upp i sån stress som han gör. Stress för med sig så mycket annat på ett negativt sätt (tycker jag) och inlärning blir svårare på många plan, vardag som TL.

Jag funderar oxå kring beteendeförändringar som man oxå kan läsa om lite varstans när det gäller kastrering.
Ex: Osäker hund sägs kan bli mera osäker. Är Sna en osäker hund – Nej, det är han inte.

Funderingarna flyger som sagt! OM vi bestämmer oss att testa chip så blir inte det förrän ut i januari/februari, efter vårt besök hos fysioterapeuten. Jag vill stämma av med henne om Sna’s muskulatur och uppbyggnad och samråda lite kring det.

Det är även karens på 6 månader vid chipkastrering för tävlande. Men tidsmässigt så ser jag inget problem kring det, vi är inte i riktig träningsform för att träna mot tävling ännu och vi har faktiskt all tid i världen till det bara Sna blir ok i kroppen framöver.

Jag vet att Sna är ung, kan det bli bättre ju äldre och mognare han blir?
De tips vi fått i övrigt är att ”Ha fungerande belöningar” och visst det köper jag helt klart att man ska ha, och det har vi, MEN när driften är så stor och belöningarna inte alls funkar oavsett vad som erbjuds. Ja då anser jag , och märker av, att de totalt tappar sitt värde tillslut.

Svårt! Hur ska man tänka och vad mår hunden mest bra av i slutändan?!
Kluven matte! Snipp-snipp Sna?

En tanke på “”Snipp-snipp” Sna?

  1. Jag har levt med löptik och Keep- Keep var värst de första gångerna och lugnade ner sig med tiden. Jag skulle inte (men det är bara min personliga mening) kastrera med chip. Jag var åxå (och är än lite) inne på att kastrera för att slippa töl men som jag sa han lugnade ner sig med tiden. I somras blev vi tvungna att ta bort livmodern på Zelda så nu finns ju inte alls det problemet. Dock är han lite ”kaxig” mot andra hundar och skyddar mig väldigt, så jag har inte släppt tanken helt på kastration men då gäller riktig, inte kemisk.

Lämna en kommentar